zaterdag 7 april 2007

Staphorst

Soms kom je voor onverwachte gegevens te staan, stammend uit een Rooms Katholieke familie, van moeders zijde al sinds 1500, kwam de verrassing van vaders zijde. Volgens pa waren ze rasechte Amsterdammers en Katholiek. Mijn oma van vaderskant was een bekeerde Lutherse. Via haar overgrootmoeder kom ik terecht in Rouveen en Staphorst. Strenger Gereformeerd kan haast niet. Met mijn nichtje ging ik naar een Staphorster veiling. De Staphorsters zijn hele vriendelijke mensen, nadat ze wisten dat we ook gedeeltelijk daar vandaan kwamen vertelden ze ons dat er nog iemand met die naam leefde, een oude man van dik in de tachtig, zijn naam is Jan, en Jan heeft een zoon Jan die ook weer een zoon Jan heeft, die ook weer een zoon Jan heeft, die laatste Jan heeft nog geen zoon. Ook vertelden ze ons hoe het gaat als er een bruiloft is. In de week voor de bruiloft komen de bruidegom met ouders en broers en zusters bij de bruid thuis op visite, de volgende dag gaat het andersom, en de dag daarna komen de tantes, ooms neven en nichten aan de beurt, op de dag zelf wordt er eerst burgerlijk getrouwd met bruidsjurk, daarna kleed iedereen zich om in klederdracht, als ik het goed onthouden heb gaat de bruid in de rouwdracht. We hoorden ook wanneer iemand de muts met oorijzer ging dragen, kleine meisjes hebben eerst een zwarte muts met een zilveren soort gesp erop, deze gesp wordt gegeven door de grootouders van vaderskant, als ze 6 jaar zijn krijgen ze de gebloemde muts en als ze twaalf zijn het oorijzer. De oudste voorouder uit Staphorst is Hillegjen Jans Beuckman gedoopt 11-7-1665 zij was getrouwd (1691) met Hendrik Keetel (ca 1665) uit Overlankhorst

1 opmerking:

Ger zei

Hallo Ineke,

Uiteindelijk is het leuk om zoveel lezers te krijgen op je weblog. Daarom heb ik je Weblog "Zoeken naar voorouders" als link gezet op mijn home-page. Ik hoop dat het veel bezoekers oplevert.

Groetjes,

Ger.